Sweet Follower

Saturday, 29 March 2014

2Ohb March 2013

Ya Allah ,
Terasa berat dugaan yang kurasa .
Saat aku ingin memberitahu Ayah tentang keputusan SPM aku ,
Ayah bagitahu melalui panggilan telefon .
... Atok dah tiada ...
Ya Allah . Aku terdiam ...
Airmata aku keluar .
Pertama perlahan ..
Lama-lama dia jadi deras ..
Jantung aku rasa dah jatuh ..
Aku terkejut ..
Ya Allah .. Aku tak mampu memikul ujian seberat ini ..

Setengah jam lepas tu , 
Ayah ambil aku kat sekolah ..
Aku peluk sorang-sorang kawan aku .
Aku nangis kat bahu diorang ..
dorang kata sabar ..
Aku diam ..

Sampai rumah , rushing kemas baju semua .
Aku dah blur .
Airmata masih mengalir .
Aku solat zohor ...
Aku doa ..
Aku sebenarnya rasa masi macam tak percaya ...

Ayah drive kereta .
Laju ...
Sejam lepas tu sampai .
Semua family ada .
Hanya beberapa org sepupu2 yg tak sampai lagi .
Aku terus meluru masuk ke bilik nenek .

Ya Allah .
Aku lihat jenazah Arwah Atok .
Ditutup kemas dengan kain .
Airmata aku mengalir lagi .
Ayah buka kain untuk tengok muka arwah ,
Sebak aku .
Aku dah tak tahan .
Aku nangis ..
keluar dari bilik ..

Aku lap airmata aku ..
kak ija cakap , xbaik nangis depan jenazah ..

Lagi sebak , 
lepas aku tengok nenek ,
tidur sebelah jenazah .
Kasih hingga akhir nyawa ~
kalau tengok wajah nenek , 
biar dia tak mengalirkan airmata,
kau boleh tahu ,
Dia lagi sedihh.. :(

Esoknya (hari dikebumikan)
Semua anak , menantu , cucu , cicit ,
dipanggil untuk cium dahi arwah buat kali terakhir .
Situ dapat lihat dan rasa kesedihan semua .
Aku cium dahi arwah , cium tangan arwah .
airmata dah tak tahan , tapi imam tu kata jangan sampai airmata mengalir d atas tubuh jenazah . aku kesat dulu .
tahan airmata .
Lepas dah cium dan tatap buat kali terakhir , aku keluar cium tangan mak tua .
semua tak tahan airmata .
Aku nampak .
Even anak buah aku , umur baru 10 tahun . 

Dia cakap dia rindu arwah atok ,
aku senyum .
taknak nampakkan sedih ..

Setiap malam buat bacaan Yassin .
Alhamdulillah semua urusan pengkebumian arwah atok selamat dan dipermudahkan olehNya .

*Setiap yang hidup pasti akan mati*
Semoga Arwah Atok(HJ SARUNAH BIN HAMID) ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman . In shaa Allah . Al-Fatihah . :(

No comments:

Post a Comment